Standardy Ochrony Małoletnich


 

Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w Branżowej Szkole I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „PROFESJA” w Radomiu

zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz. 1606)

 

  1. W Branżowej Szkole I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „PROFESJA” w Radomiu ustanowione zostały Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, zwane dalej Standardami.
  2. Standardy obowiązują wszystkich pracowników Branżowej Szkoły I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „Profesja” w Radomiu, zwaną dalej Szkołą.
  3. Pracownicy Szkoły mają obowiązek zapoznać się ze Standardami i w ramach wykonywanych obowiązków zwracać uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich
    (Załącznik nr 1. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami,
    Załącznik nr 2. Czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego).
  4. Rekrutacja nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w ustawie Kodeks Pracy wraz z obowiązkiem weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Krajowym Rejestrze Karnym, Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych oraz w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
  5. Rekrutacja pracowników administracji i obsługi odbywa się na zasadach określonych
    w ustawie Kodeks Pracy i przepisach wykonawczych wraz z obowiązkiem weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.
  6. Każdy zatrudniony pracownik lub osoba dopuszczona w Szkole do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, terapią, opieką lub rozwijaniem zainteresowań małoletnich jest zobowiązana do dostarczenia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego oraz podlega weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.
  7. Na prelekcje, warsztaty, spotkania do Szkoły mogą być zapraszane wyłącznie osoby,
    co do których nie zachodzi obawa, że mogą w jakikolwiek sposób stworzyć zagrożenia
    dla małoletnich, np. funkcjonariusze publiczni służb państwowych, funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej, weterani, pracownicy medyczni. Spotkania takie zawsze odbywają się w obecności nauczyciela zatrudnionego w Szkole.

 

Standard 1

Szkoła zapewnia bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki

Obowiązkiem pracownika jest zapoznanie się i stosowanie Zasad bezpiecznych relacji z małoletnimi ustalonych w Szkole (Załącznik Nr 3) na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Statutu, Regulaminu Pracy i innych przepisów wewnętrznych, w szczególności:

  • relacja z małoletnimi powinna być profesjonalna, komunikaty bądź działania pracowników powinny być odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i zrozumiałe dla małoletniego;
  • nie wolno w obecności małoletnich niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym, przemocowym;
  • niedopuszczalne jest skracanie dystansu, nieuzasadnionego dotyku, przemocy fizycznej;
  • kontakty z małoletnimi powinny być nacechowane szacunkiem, cierpliwością, życzliwością, dbałością o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne;
  • nie wolno stosować gróźb;
  • należy dbać o poufność i ochronę informacji dotyczących małoletnich.

 

Standard 2

W Szkole określone zostały zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.

  1. Relacje między uczniami powinny być nacechowane szacunkiem i tolerancją;
  2. Małoletni motywowani są do podejmowania działań, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, współpracy grupowej, rozwijania kompetencji społecznych, które pomagają nawiązywać zdrowe i bezpieczne relacje z innymi uczniami;
  3. Niedopuszczalne jest w szczególności:
  • stosowanie przemocy wobec innego ucznia, w jakiejkolwiek formie;
  • używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
  • upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;
  • zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym, podejmowanie działań seksualnych;
  • stosowanie zastraszania i gróźb;
  • utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
  • udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim

 

Standard 3

W Szkole obowiązują zasady i określone są procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego (Załącznik nr 4) oraz wyznaczono osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia 

  1. W przypadku podejrzenia pracownika, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji do wychowawcy klasy, pedagoga, psychologa lub Dyrektora Szkoły.
  2. Wychowawca klasy, pedagog lub psycholog sporządza opis sytuacji (Załącznik nr 5. Notatka służbowa) oraz informuje o podjętych działaniach rodziców/opiekunów prawnych małoletniego.
  3. W sytuacji, gdy potencjalnym sprawcą krzywdzenia małoletniego jest rodzic, wyłącza się go z działań, spotkań i ustaleń, jeśli to miałoby narazić małoletniego na dalsze krzywdzenie.
  4. Jeśli z analizy sytuacji wynika konieczność podejmowania dodatkowych działań, pedagog/psycholog przygotowuje Plan wsparcia małoletniego (Załącznik Nr 6).
  5. Plan wsparcia małoletniego powinien zawierać wskazania dotyczące podjętych działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji.
  6. W przypadku drobnych incydentów, gdy ryzyko powtarzalności sytuacji jest nieznaczne, dokonuje się stosownych wpisów w dokumentacji pedagoga, psychologa, wychowawcy
  7. Dyrektor Szkoły przekazuje informacje prawne oraz nadzoruje przestrzeganie Standardów ochrony małoletnich.

 

Standard 4

W Szkole obowiązują procedury i wskazane zostały osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”

  1. Dyrektor Szkoły, pedagog, psycholog lub inna osoba wyznaczona przez Dyrektora Szkoły mogą złożyć do odpowiednich służb/instytucji zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego.
  2. W przypadku podejrzenia o popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego Dyrektor Szkoły, pedagog, psycholog lub inna osoba wyznaczona przez Dyrektora Ośrodka Kształcenia Zawodowego mogą złożyć wniosek do sądu opiekuńczego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny (Załącznik nr 7) lub wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”.

 

Standard 5

W Szkole określone zostały zasady ochrony danych osobowych dziecka

  1. W placówce, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia się ochronę wizerunku i najwyższe standardy ochrony danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i przepisami wewnętrznymi.
  2. W ramach pracy wychowawczej nauczycieli i specjalistów omawiane są na zajęciach z małoletnimi zasady bezpiecznego zachowania, prawa i obowiązki dziecka/ucznia, zasady ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem.

 

Standard 6

Określone są zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet lub utrwalonymi w innej formie

  1. Zapewniając dostęp do Internetu podczas planowych zajęć Dyrektor Ośrodka Zawodowego Profesja podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed

dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.

  1. W Szkole dostępne są materiały edukacyjne dla rodziców (ulotki, broszury), którymi dysponuje pedagog/psycholog w zakresie: wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie), a rodzice są poinformowani na zebraniach o dostępności tych materiałów.
  2. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych zostały określone w Statucie Szkoły oraz Załączniku nr 8. Zasady bezpiecznego korzystania małoletnich z Internetu.

 

Standard 7

Określone zostały zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym
lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
 

  1. Nauczyciele i specjaliści mają obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z urządzeń z dostępem do Internetu oraz zasadach ochrony przed zagrożeniami i treściami szkodliwymi w Internecie.
  2. Wychowawcy klas, pedagog i psycholog wspierają rodziców małoletnich w zakresie ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem oraz ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie.
  3. Wychowawcy klas i specjaliści zapewniają małoletnim i ich rodzicom dostęp do danych kontaktowych instytucji zajmujących się ochroną małoletnich oraz zapewniających pomoc i opiekę w nagłych wypadkach.
  4. Wychowawcy klas zapoznają małoletnich ze Standardami ochrony małoletnich
    na zajęciach w pierwszym miesiącu danego roku szkolnego, dostosowując treści
    do możliwości poznawczych małoletnich.
  5. Wychowawcy klas zapoznają rodziców małoletnich ze Standardami ochrony małoletnich na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym.

 

Standard 8

W Szkole określone zostały zasady przeglądu i aktualizacji standardów

  1. Pedagog i psycholog są odpowiedzialni za monitorowanie i dokumentowanie, w tym weryfikację zgodności działań z przyjętymi Standardami ochrony małoletnich przynajmniej raz na dwa lata.

 

Standard 9

Określony jest zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

  1. Pedagog i psycholog są odpowiedzialni za prowadzenie szkoleń dla pracowników
    w zakresie Standardów ochrony małoletnich.
  2. Szkolenia są organizowane raz w roku w terminie wskazanym przez Dyrektora Szkoły.
  3. Dokumentacja szkoleń zawiera nazwę szkolenia, wykaz pracowników biorących udział
    w szkoleniu wraz z listą obecności, treści przekazywane podczas szkolenia.
  4. Dokumentacja związana z prowadzeniem szkoleń przechowywana jest w odpowiednio zabezpieczonym miejscu (szafa zamykana na klucz) w przeznaczonym do tego celu segregatorze, i jest okazywana odpowiednim podmiotom w przypadku kontroli.

 

ZAŁĄCZNIKI:
  1. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w Branżowej Szkole I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „Profesja” w Radomiu
  2. Czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich
  3. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi
  4. Procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego
  5. Opis sytuacji
  6. Plan wsparcia małoletniego
  7. Wzór wniosku o wgląd w sytuację dziecka/rodziny
  8. Zasady bezpiecznego korzystania małoletnich z Internetu

 


 

Załącznik nr 1

Oświadczenie

 

 

 

Radom, dnia ……………………….………… 20……… r.

 

………………………………………………..………..

…………………………………………………..……. (dane osobowe pracownika:

imię i nazwisko, stanowisko pracy)

 

 

 

O ś w i a d c z e n i e

Oświadczam, że zostałem(am) zapoznany(a) z treścią Standardów ochrony małoletnich obowiązujących w Branżowej Szkole I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „PROFESJA” w Radomiu stosownie do Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny
i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).

 

 

 

…………………….……………………..

(data, podpis pracownika)

 

 


 

 

Załącznik nr 2

Czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego

Czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka /małoletniego to wybrane informacje na temat warunków/ sytuacji/sposobu funkcjonowania rodziny sprzyjające krzywdzeniu małoletnich w danej rodzinie.

Analizuje się i ocenia czynniki leżące po stronie samego małoletniego, rodziców i rodziny jako całości.

 

CZYNNIKI RYZYKA ZWIĄZANE Z OSOBĄ MALOLETNIEGO:

  • niepełnosprawność fizyczna lub\ i psychiczna
  • przewlekła choroba
  • specyficzne zachowania (nadpobudliwość, moczenie nocne, trudności ze spaniem, trudności z jedzeniem etc.)
  • deficyty rozwojowe (problemy z nauką)
  • dziecko z poprzedniego związku (nieakceptowane przez drugiego partnera)
  • wcześniactwo, pochodzenie z ciąży mnogiej, dzieci bliźniacze
  • dziecko odseparowane od matki tuż po urodzeniu
  • dziecko niespełniające oczekiwań rodziców (np. co do płci)
  • dziecko urodzone po śmierci poprzedniego dziecka

CZYNNIKI RYZYKA ZWIĄZANE Z OSOBĄ RODZICA:

  • wczesne lub późne rodzicielstwo
  • znaczna różnica wieku między matką a ojcem (powyżej 8 lat)
  • niechciana ciąża, krótkie odstępy pomiędzy kolejnymi porodami
  • poród bez zawarcia związku małżeńskiego z ojcem dziecka
  • depresja poporodowa
  • aktualnie niesatysfakcjonujący związek z partnerem
  • doświadczanie krzywdzenia w obecnym związku
  • krzywdzenie w historii poprzednich związków
  • doświadczanie krzywdzenia w dzieciństwie
  • upośledzenie umysłowe, choroba psychiczna, zaburzenia osobowości
  • niepełnosprawność fizyczna
  • przewlekła choroba
  • uzależnienie od alkoholu, narkotyków, lekarstw

 

CZYNNIKI RYZYKA WYNIKAJĄCE ZE STRUKTURY I FUNKCJONOWANIA RODZINY:

  • struktura rodziny: rodzina rozbita, wielodzietna, zastępcza, adopcyjna
  • samotne rodzicielstwo
  • rodzina niepełna czasowo (np. z powodu wyjazdów rodziców za granicę)
  • posiadanie dzieci z różnych związków
  • związek nieformalny
  • małżeństwo mieszane etnicznie
  • przewlekła choroba lub inwalidztwo w rodzinie
  • zakłócenia w zakresie ról pełnionych przez poszczególnych członków rodziny (np. pełnienie przez dzieci ról dorosłych)
  • niekorzystna sytuacja ekonomiczno-bytowa (np. trudne warunki mieszkaniowe – sanitarne,
  • techniczne, zbyt duża liczba członków rodziny w jednym mieszkaniu/domu, bezrobocie etc.
  • rodzina wyizolowana społecznie
  • długotrwałe konflikty w pożyciu małżeńskim
  • uprzednia karalność, pozostawanie w zainteresowaniu sądu/Policji
  • pobyty w placówkach

SYMPTOMY DZIECKA KRZYWDZONEGO

Z reguły u dziecka krzywdzonego występuje kilka–kilkanaście objawów widocznych

w wymienionych poniżej czterech sferach rozwojowych. Występowanie pojedynczego

objawu nie musi oznaczać, że dziecko jest krzywdzone. Niektóre z opisanych zachowań
są charakterystyczne i normalne dla poszczególnych etapów rozwojowych, dlatego należy uwzględnić ten aspekt podczas obserwacji.

Rozwój poznawczy:

  • opóźnienie rozwoju poznawczego w odniesieniu do wieku małoletniego;
  • trudności w koncentracji uwagi;
  • zaburzenia rozwoju mowy, jąkanie, mutyzm wybiórczy;
  • zniekształcenia myślowe, przekonanie o swojej winie, odpowiedzialności za to, co się stało – często widoczne w wypowiedziach dziecka, jego stosunku do siebie,

jego sposobie uczestniczenia w życiu grupy rówieśniczej.

Rozwój emocjonalny:

  • poczucie winy;
  • wysoki poziom lęku, fobie;
  • niska samoocena;
  • reakcje nerwicowe, tiki, obgryzanie paznokci, wyrywanie sobie włosów czy brwi;
  • odcinanie się od emocji – małoletni w różnych sytuacjach zachowuje się tak, jakby nic nie czuł;
  • nerwowość, złość, płacz bez konkretnego powodu;
  • moczenie wtórne;

Rozwój psychoseksualny:

  • zachowania masturbacyjne (masturbacja – bez innych objawów – zwykle jest oznaką towarzyszącego napięcia emocjonalnego, nie zaś przemocy);
  • zachowania seksualne;
  • wypowiedzi dotyczące seksualności: używanie nowych, nieadekwatnych do wieku określeń dotyczących czynności seksualnych i/lub intymnych okolic ciała, nadmierne zainteresowanie seksualnością, wulgarne wypowiadanie się na tematy z nią związane;

Rozwój psychospołeczny:

  • wycofanie się, izolowanie od grupy rówieśników;
  • zachowania agresywne wobec rówieśników;
  • nierespektowanie postaw społecznie akceptowanych lub zachowania opozycyjno- buntownicze;
  • stosowanie przemocy wobec innych;
  • zachowania

 

Załącznik nr 3
Zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi

 

  1. Pracownik Ośrodka:
    1. szanuje godność małoletniego jako osoby: akceptuje go, uznaje jego prawa, rozwija samodzielność myślenia i refleksyjność oraz pozwala mu wyrażać własne poglądy,
    2. pamięta, że pierwszymi i głównymi wychowawcami dzieci są rodzice
      lub opiekunowie prawni, szanuje ich prawa oraz wspomaga w procesie wychowania,
    3. traktuje indywidualnie każdego małoletniego, starając się rozumieć jego potrzeby i wspomagać jego możliwości, poprzez działania pedagogiczne
      i własną postawę, wspomaga małoletniego w procesie integralnego rozwoju
      i doskonalenia oraz czyni go współuczestnikiem i współtwórcą tego procesu,
  2. wychowuje małoletniego w duchu odpowiedzialności za własne czyny
    i ponoszenia konsekwencji dokonanych wyborów,
  3. uczy zasad kultury osobistej oraz wpływa na kształtowanie postaw prorodzinnych małoletniego,
  4. wychowuje małoletnich w duchu współdziałania i współżycia w grupie, ucząc jednocześnie poszanowania zasad szlachetnego współzawodnictwa.
  5. Stosunek pracowników do małoletniego cechuje: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość, a jednocześnie stanowczość i konsekwencja w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań.
  6. Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu i ocenie każdego małoletniego bez względu na okoliczności.

Komunikacja z małoletnimi

  1. W komunikacji z małoletnim należy zachować cierpliwość i
  2. Należy słuchać uważnie małoletnich i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  3. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać małoletniego. Nie wolno krzyczeć na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa małoletnich.
  4. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci.
  5. Podejmując decyzje dotyczące małoletniego, należy go o tym poinformować.
  6. Należy szanować prawo małoletniego do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie
    od zasady poufności, aby chronić małoletniego, należy mu to jak najszybciej wyjaśnić.
  7. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z małoletnim na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku Można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  8. Nie wolno zachowywać się w obecności małoletnich w sposób Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag
    oraz wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

Działania z małoletnimi

  1. Należy unikać faworyzowania małoletnich.
  2. Nie wolno utrwalać wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
  3. Nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od małoletniego.
  4. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub jego rodziców/opiekunów. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym

istnienie takiej zależności i prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści różnych.

Kontakt fizyczny z małoletnim

Każde przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne.

  1. Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać nietykalności małoletniego.
  2. Nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity
    lub
  3. Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań.
  4. Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

Kontakty poza godzinami pracy

Kontakt z małoletnim powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.

  1. Nie wolno zapraszać małoletnich do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.
  2. Właściwą formą komunikacji z małoletnimi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy w formie online są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
  3. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli małoletni i ich rodzice/

opiekunowie są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji.

 

 


 

Załącznik nr 4
Procedury podejmowania interwencji
w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego

 

  1. Pracownik, po zidentyfikowaniu ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego przez pracownika, innego dorosłego, rodziców ucznia, innego małoletniego lub pozyskaniu takiej informacji od innych osób, rodziców, w tym rodziców małoletniego, niezwłocznie interweniuje i zatrzymuje krzywdzenie, następnie informuje o tym Dyrektora Szkoły, pedagoga, psychologa i wychowawcą oraz sporządza Notatkę służbową według wzoru
    w Załączniku nr 5.
  2. W związku z podejrzeniem ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego przez pracownika Dyrektor Ośrodka Kształcenia Zawodowego lub osoba wskazana przez Dyrektora niezwłocznie izoluje małoletniego od potencjalnego sprawcy, zawiadamia policję i podejmuje dodatkowe kroki jako pracodawca (zgodnie z Kodeksem Pracy
    i ogólnymi przepisami prawa).
  3. Małoletni zostaje otoczony opieką i wsparciem psychologa szkolnego, pedagoga
    lub wychowawcy.
  4. Dyrektor Szkoły lub osoba wskazana przez Dyrektora zawiadamia rodziców o incydencie, informuje o stanie małoletniego np. konieczności interwencji medycznej lub policji.
  5. Szkoła obejmuje małoletniego pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
  6. Po ustaleniu, że problem krzywdzenia nie wymaga sięgnięcia po środki represji karnej wobec rodziny i izolowania od niej małoletniego oraz, że nie zachodzi zagrożenie zdrowia lub życia małoletniego, Dyrektor Szkoły organizuje spotkanie z rodzicami małoletniego
    w obecności psychologa i pracownika, który zgłosił incydent. Podczas spotkania zostają określone sposoby wsparcia i reagowania z uwagi na sytuację małoletniego. Ze spotkania sporządza się Kartę Interwencji według wzoru na końcu Załącznika.
  7. W przypadku, gdy źródłem krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia są rodzice, Dyrektor Szkoły, jeżeli zachodzi taka potrzeba, po ocenie sytuacji, powiadamia niezwłocznie właściwe instytucje i organy (policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego, który wdraża procedurę Niebieskiej Karty).
  8. Psycholog we współpracy z zespołem nauczycieli specjalistów pracujących z małoletnim przygotowują propozycję objęcia go pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
  9. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub odmawiają podjęcia działań proponowanych przez Szkołę, Dyrektor Szkoły składa niezwłocznie zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do policji, prokuratury lub wniosek o wgląd w sytuację małoletniego
    do sądu rodzinnego, nawiązuje współpracę z pomocą społeczną oraz obejmuje go pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
  10. W przypadku przemocy rówieśniczej, innych zachowań ryzykownych ze strony małoletnich, pomocą psychologiczno- pedagogiczną i wsparciem należy objąć również uczniów będących jej inicjatorami, biorąc pod uwagę potrzebę współpracy w tym zakresie z instytucjami zewnętrznymi, w tym poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, a także uczniów, którzy byli ewentualnymi świadkami zdarzenia.
  11. W sytuacji, gdy rodzice małoletniego, będącego inicjatorem przemocy i innych zachowań ryzykownych powtarzających się, nie podejmują współpracy ze Szkołą, Dyrektor Szkoły, po ocenie stopnia zagrożenia, zawiadamia właściwe instytucje (policję, sąd rodzinny, pomoc społeczną).

 

 

 

 

 


Załącznik nr 5

Notatka służbowa

 

 

…………………………..

Miejscowość, data

 

 

 

  1. W dniu …………….. o ……………. miała miejsce sytuacja (opis sytuacji/zdarzenia, fakty, sprawcy, poszkodowani):

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. W powyższej sytuacji (co zrobiono, kogo powiadomiono, inne działania):

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Świadkiem/ami sytuacji/zdarzenia był/li (wymienić: imię, nazwisko, klasa, ):

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

Data sporządzenia notatki …………….                                               Notatkę sporządził/a:

 


 

 

Załącznik nr 6
Plan wsparcia małoletniego

  1. OPIS SYTUACJI DOMOWEJ I SZKOLNEJ MAŁOLETNIEGO, FUNKCJONOWANIA W GRUPIE RÓWIESNICZEJ

 

  1. ROZPOZNANE POTRZEB ROZWOJOWYCH I EDUKACYJNYCH

 

  1. CELE WSPRACIA/POMOCY

 

  1. DZIAŁANIA SŁUŻACE OSIAGNIĘCIU CELÓW WSPRACIA/POMOCY

 

  1. OSOBY ODPOIWIEDZIALNE ZA WDROŻENIE I MONITOROWANIE REALIZACJI PLANU

 

 

 

DATA ……………………                                     PODPISY OSÓB SPORZĄDZAJĄCYCH PLAN

 


 

 

Załącznik nr 7
Wzór wniosku o wgląd w sytuację dziecka/rodziny

 

………………………………

miejscowość, data

 

 

Wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny

 

 

Sąd Rejonowy w …………………………….

Wydział Rodzinny i Nieletnich

adres sądu

Wnioskodawca: imię i nazwisko osoby zgłaszającej

adres osoby zgłaszającej

Uczestnicy postępowania: imiona i nazwiska rodziców

adres zamieszkania rodziny

rodzice małoletniego: imię i nazwisko dziecka

 

 

Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego…. (imię i nazwisko dziecka,

adres zamieszkania) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.

Uzasadnienie

Tutaj należy opisać niepokojące sytuacje, co sprawiło, że zdecydowaliśmy się na podjęcie interwencji, dlaczego uważamy, że dobro dziecka jest zagrożone.

Można zamieścić informacje o osobach, które były/są świadkami niepokojących zdarzeń.

W związku z powyższym, wnoszę o wydanie odpowiednich zarządzeń w celu zabezpieczenia dobra małoletniego dziecka.

 

podpis składającego wniosek

 


Załącznik nr 8
Zasady bezpiecznego korzystania małoletnich z Internetu

 

  1. Na terenie Szkoły zabrania się korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych służących do przekazu informacji podczas zajęć edukacyjnych

i uroczystości szkolnych.

  1. Dopuszcza się używania urządzeń multimedialnych na zajęciach edukacyjnych, jeżeli wymaga tego tok zajęć lub program nauczania, za zgodą prowadzącego zajęcia.
  2. Dozwolone jest użycie telefonu komórkowego na zajęciach edukacyjnych w celu ratowania życia lub zdrowia.
  3. W razie niedozwolonego używania telefonu komórkowego lub innych urządzeń

elektronicznych mogą być zastosowane kary zgodnie ze Statutem Branżowej Szkoły I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „Profesja” w Radomiu.

  1. Szkoła zapewniając małoletnim dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
  2. Nauczyciele, pedagog i psycholog szkolny mają obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
  3. Wyznaczona przez Dyrektora Ośrodka Kształcenia Zawodowego „Profesja” osoba sprawdza, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści.