Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w Branżowej Szkole I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „PROFESJA” w Radomiu
zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz. 1606)
- W Branżowej Szkole I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „PROFESJA” w Radomiu ustanowione zostały Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, zwane dalej Standardami.
- Standardy obowiązują wszystkich pracowników Branżowej Szkoły I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „Profesja” w Radomiu, zwaną dalej Szkołą.
- Pracownicy Szkoły mają obowiązek zapoznać się ze Standardami i w ramach wykonywanych obowiązków zwracać uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich
(Załącznik nr 1. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami,
Załącznik nr 2. Czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego). - Rekrutacja nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w ustawie Kodeks Pracy wraz z obowiązkiem weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Krajowym Rejestrze Karnym, Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych oraz w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- Rekrutacja pracowników administracji i obsługi odbywa się na zasadach określonych
w ustawie Kodeks Pracy i przepisach wykonawczych wraz z obowiązkiem weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym. - Każdy zatrudniony pracownik lub osoba dopuszczona w Szkole do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, terapią, opieką lub rozwijaniem zainteresowań małoletnich jest zobowiązana do dostarczenia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego oraz podlega weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.
- Na prelekcje, warsztaty, spotkania do Szkoły mogą być zapraszane wyłącznie osoby,
co do których nie zachodzi obawa, że mogą w jakikolwiek sposób stworzyć zagrożenia
dla małoletnich, np. funkcjonariusze publiczni służb państwowych, funkcjonariusze Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej, weterani, pracownicy medyczni. Spotkania takie zawsze odbywają się w obecności nauczyciela zatrudnionego w Szkole.
Standard 1
Szkoła zapewnia bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki
Obowiązkiem pracownika jest zapoznanie się i stosowanie Zasad bezpiecznych relacji z małoletnimi ustalonych w Szkole (Załącznik Nr 3) na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Statutu, Regulaminu Pracy i innych przepisów wewnętrznych, w szczególności:
- relacja z małoletnimi powinna być profesjonalna, komunikaty bądź działania pracowników powinny być odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i zrozumiałe dla małoletniego;
- nie wolno w obecności małoletnich niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym, przemocowym;
- niedopuszczalne jest skracanie dystansu, nieuzasadnionego dotyku, przemocy fizycznej;
- kontakty z małoletnimi powinny być nacechowane szacunkiem, cierpliwością, życzliwością, dbałością o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne;
- nie wolno stosować gróźb;
- należy dbać o poufność i ochronę informacji dotyczących małoletnich.
Standard 2
W Szkole określone zostały zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
- Relacje między uczniami powinny być nacechowane szacunkiem i tolerancją;
- Małoletni motywowani są do podejmowania działań, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, współpracy grupowej, rozwijania kompetencji społecznych, które pomagają nawiązywać zdrowe i bezpieczne relacje z innymi uczniami;
- Niedopuszczalne jest w szczególności:
- stosowanie przemocy wobec innego ucznia, w jakiejkolwiek formie;
- używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
- upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;
- zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym, podejmowanie działań seksualnych;
- stosowanie zastraszania i gróźb;
- utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
- udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim
Standard 3
W Szkole obowiązują zasady i określone są procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego (Załącznik nr 4) oraz wyznaczono osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
- W przypadku podejrzenia pracownika, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji do wychowawcy klasy, pedagoga, psychologa lub Dyrektora Szkoły.
- Wychowawca klasy, pedagog lub psycholog sporządza opis sytuacji (Załącznik nr 5. Notatka służbowa) oraz informuje o podjętych działaniach rodziców/opiekunów prawnych małoletniego.
- W sytuacji, gdy potencjalnym sprawcą krzywdzenia małoletniego jest rodzic, wyłącza się go z działań, spotkań i ustaleń, jeśli to miałoby narazić małoletniego na dalsze krzywdzenie.
- Jeśli z analizy sytuacji wynika konieczność podejmowania dodatkowych działań, pedagog/psycholog przygotowuje Plan wsparcia małoletniego (Załącznik Nr 6).
- Plan wsparcia małoletniego powinien zawierać wskazania dotyczące podjętych działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji.
- W przypadku drobnych incydentów, gdy ryzyko powtarzalności sytuacji jest nieznaczne, dokonuje się stosownych wpisów w dokumentacji pedagoga, psychologa, wychowawcy
- Dyrektor Szkoły przekazuje informacje prawne oraz nadzoruje przestrzeganie Standardów ochrony małoletnich.
Standard 4
W Szkole obowiązują procedury i wskazane zostały osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”
- Dyrektor Szkoły, pedagog, psycholog lub inna osoba wyznaczona przez Dyrektora Szkoły mogą złożyć do odpowiednich służb/instytucji zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego.
- W przypadku podejrzenia o popełnieniu przestępstwa na szkodę małoletniego Dyrektor Szkoły, pedagog, psycholog lub inna osoba wyznaczona przez Dyrektora Ośrodka Kształcenia Zawodowego mogą złożyć wniosek do sądu opiekuńczego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny (Załącznik nr 7) lub wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”.
Standard 5
W Szkole określone zostały zasady ochrony danych osobowych dziecka
- W placówce, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia się ochronę wizerunku i najwyższe standardy ochrony danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i przepisami wewnętrznymi.
- W ramach pracy wychowawczej nauczycieli i specjalistów omawiane są na zajęciach z małoletnimi zasady bezpiecznego zachowania, prawa i obowiązki dziecka/ucznia, zasady ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem.
Standard 6
Określone są zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet lub utrwalonymi w innej formie
- Zapewniając dostęp do Internetu podczas planowych zajęć Dyrektor Ośrodka Zawodowego Profesja podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed
dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
- W Szkole dostępne są materiały edukacyjne dla rodziców (ulotki, broszury), którymi dysponuje pedagog/psycholog w zakresie: wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie), a rodzice są poinformowani na zebraniach o dostępności tych materiałów.
- Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych zostały określone w Statucie Szkoły oraz Załączniku nr 8. Zasady bezpiecznego korzystania małoletnich z Internetu.
Standard 7
Określone zostały zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym
lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- Nauczyciele i specjaliści mają obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z urządzeń z dostępem do Internetu oraz zasadach ochrony przed zagrożeniami i treściami szkodliwymi w Internecie.
- Wychowawcy klas, pedagog i psycholog wspierają rodziców małoletnich w zakresie ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem oraz ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie.
- Wychowawcy klas i specjaliści zapewniają małoletnim i ich rodzicom dostęp do danych kontaktowych instytucji zajmujących się ochroną małoletnich oraz zapewniających pomoc i opiekę w nagłych wypadkach.
- Wychowawcy klas zapoznają małoletnich ze Standardami ochrony małoletnich
na zajęciach w pierwszym miesiącu danego roku szkolnego, dostosowując treści
do możliwości poznawczych małoletnich. - Wychowawcy klas zapoznają rodziców małoletnich ze Standardami ochrony małoletnich na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym.
Standard 8
W Szkole określone zostały zasady przeglądu i aktualizacji standardów
- Pedagog i psycholog są odpowiedzialni za monitorowanie i dokumentowanie, w tym weryfikację zgodności działań z przyjętymi Standardami ochrony małoletnich przynajmniej raz na dwa lata.
Standard 9
Określony jest zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Pedagog i psycholog są odpowiedzialni za prowadzenie szkoleń dla pracowników
w zakresie Standardów ochrony małoletnich. - Szkolenia są organizowane raz w roku w terminie wskazanym przez Dyrektora Szkoły.
- Dokumentacja szkoleń zawiera nazwę szkolenia, wykaz pracowników biorących udział
w szkoleniu wraz z listą obecności, treści przekazywane podczas szkolenia. - Dokumentacja związana z prowadzeniem szkoleń przechowywana jest w odpowiednio zabezpieczonym miejscu (szafa zamykana na klucz) w przeznaczonym do tego celu segregatorze, i jest okazywana odpowiednim podmiotom w przypadku kontroli.
ZAŁĄCZNIKI:
- Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w Branżowej Szkole I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „Profesja” w Radomiu
- Czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich
- Zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi
- Procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego
- Opis sytuacji
- Plan wsparcia małoletniego
- Wzór wniosku o wgląd w sytuację dziecka/rodziny
- Zasady bezpiecznego korzystania małoletnich z Internetu
Załącznik nr 1
Oświadczenie
Radom, dnia ……………………….………… 20……… r.
………………………………………………..………..
…………………………………………………..……. (dane osobowe pracownika:
imię i nazwisko, stanowisko pracy)
O ś w i a d c z e n i e
Oświadczam, że zostałem(am) zapoznany(a) z treścią Standardów ochrony małoletnich obowiązujących w Branżowej Szkole I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „PROFESJA” w Radomiu stosownie do Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny
i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
…………………….……………………..
(data, podpis pracownika)
Załącznik nr 2
Czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego
Czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka /małoletniego to wybrane informacje na temat warunków/ sytuacji/sposobu funkcjonowania rodziny sprzyjające krzywdzeniu małoletnich w danej rodzinie.
Analizuje się i ocenia czynniki leżące po stronie samego małoletniego, rodziców i rodziny jako całości.
CZYNNIKI RYZYKA ZWIĄZANE Z OSOBĄ MALOLETNIEGO:
- niepełnosprawność fizyczna lub\ i psychiczna
- przewlekła choroba
- specyficzne zachowania (nadpobudliwość, moczenie nocne, trudności ze spaniem, trudności z jedzeniem etc.)
- deficyty rozwojowe (problemy z nauką)
- dziecko z poprzedniego związku (nieakceptowane przez drugiego partnera)
- wcześniactwo, pochodzenie z ciąży mnogiej, dzieci bliźniacze
- dziecko odseparowane od matki tuż po urodzeniu
- dziecko niespełniające oczekiwań rodziców (np. co do płci)
- dziecko urodzone po śmierci poprzedniego dziecka
CZYNNIKI RYZYKA ZWIĄZANE Z OSOBĄ RODZICA:
- wczesne lub późne rodzicielstwo
- znaczna różnica wieku między matką a ojcem (powyżej 8 lat)
- niechciana ciąża, krótkie odstępy pomiędzy kolejnymi porodami
- poród bez zawarcia związku małżeńskiego z ojcem dziecka
- depresja poporodowa
- aktualnie niesatysfakcjonujący związek z partnerem
- doświadczanie krzywdzenia w obecnym związku
- krzywdzenie w historii poprzednich związków
- doświadczanie krzywdzenia w dzieciństwie
- upośledzenie umysłowe, choroba psychiczna, zaburzenia osobowości
- niepełnosprawność fizyczna
- przewlekła choroba
- uzależnienie od alkoholu, narkotyków, lekarstw
CZYNNIKI RYZYKA WYNIKAJĄCE ZE STRUKTURY I FUNKCJONOWANIA RODZINY:
- struktura rodziny: rodzina rozbita, wielodzietna, zastępcza, adopcyjna
- samotne rodzicielstwo
- rodzina niepełna czasowo (np. z powodu wyjazdów rodziców za granicę)
- posiadanie dzieci z różnych związków
- związek nieformalny
- małżeństwo mieszane etnicznie
- przewlekła choroba lub inwalidztwo w rodzinie
- zakłócenia w zakresie ról pełnionych przez poszczególnych członków rodziny (np. pełnienie przez dzieci ról dorosłych)
- niekorzystna sytuacja ekonomiczno-bytowa (np. trudne warunki mieszkaniowe – sanitarne,
- techniczne, zbyt duża liczba członków rodziny w jednym mieszkaniu/domu, bezrobocie etc.
- rodzina wyizolowana społecznie
- długotrwałe konflikty w pożyciu małżeńskim
- uprzednia karalność, pozostawanie w zainteresowaniu sądu/Policji
- pobyty w placówkach
SYMPTOMY DZIECKA KRZYWDZONEGO
Z reguły u dziecka krzywdzonego występuje kilka–kilkanaście objawów widocznych
w wymienionych poniżej czterech sferach rozwojowych. Występowanie pojedynczego
objawu nie musi oznaczać, że dziecko jest krzywdzone. Niektóre z opisanych zachowań
są charakterystyczne i normalne dla poszczególnych etapów rozwojowych, dlatego należy uwzględnić ten aspekt podczas obserwacji.
Rozwój poznawczy:
- opóźnienie rozwoju poznawczego w odniesieniu do wieku małoletniego;
- trudności w koncentracji uwagi;
- zaburzenia rozwoju mowy, jąkanie, mutyzm wybiórczy;
- zniekształcenia myślowe, przekonanie o swojej winie, odpowiedzialności za to, co się stało – często widoczne w wypowiedziach dziecka, jego stosunku do siebie,
jego sposobie uczestniczenia w życiu grupy rówieśniczej.
Rozwój emocjonalny:
- poczucie winy;
- wysoki poziom lęku, fobie;
- niska samoocena;
- reakcje nerwicowe, tiki, obgryzanie paznokci, wyrywanie sobie włosów czy brwi;
- odcinanie się od emocji – małoletni w różnych sytuacjach zachowuje się tak, jakby nic nie czuł;
- nerwowość, złość, płacz bez konkretnego powodu;
- moczenie wtórne;
Rozwój psychoseksualny:
- zachowania masturbacyjne (masturbacja – bez innych objawów – zwykle jest oznaką towarzyszącego napięcia emocjonalnego, nie zaś przemocy);
- zachowania seksualne;
- wypowiedzi dotyczące seksualności: używanie nowych, nieadekwatnych do wieku określeń dotyczących czynności seksualnych i/lub intymnych okolic ciała, nadmierne zainteresowanie seksualnością, wulgarne wypowiadanie się na tematy z nią związane;
Rozwój psychospołeczny:
- wycofanie się, izolowanie od grupy rówieśników;
- zachowania agresywne wobec rówieśników;
- nierespektowanie postaw społecznie akceptowanych lub zachowania opozycyjno- buntownicze;
- stosowanie przemocy wobec innych;
- zachowania
Załącznik nr 3
Zasady bezpiecznych relacji pracowników z małoletnimi
- Pracownik Ośrodka:
- szanuje godność małoletniego jako osoby: akceptuje go, uznaje jego prawa, rozwija samodzielność myślenia i refleksyjność oraz pozwala mu wyrażać własne poglądy,
- pamięta, że pierwszymi i głównymi wychowawcami dzieci są rodzice
lub opiekunowie prawni, szanuje ich prawa oraz wspomaga w procesie wychowania, - traktuje indywidualnie każdego małoletniego, starając się rozumieć jego potrzeby i wspomagać jego możliwości, poprzez działania pedagogiczne
i własną postawę, wspomaga małoletniego w procesie integralnego rozwoju
i doskonalenia oraz czyni go współuczestnikiem i współtwórcą tego procesu,
- wychowuje małoletniego w duchu odpowiedzialności za własne czyny
i ponoszenia konsekwencji dokonanych wyborów, - uczy zasad kultury osobistej oraz wpływa na kształtowanie postaw prorodzinnych małoletniego,
- wychowuje małoletnich w duchu współdziałania i współżycia w grupie, ucząc jednocześnie poszanowania zasad szlachetnego współzawodnictwa.
- Stosunek pracowników do małoletniego cechuje: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość, a jednocześnie stanowczość i konsekwencja w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań.
- Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu i ocenie każdego małoletniego bez względu na okoliczności.
Komunikacja z małoletnimi
- W komunikacji z małoletnim należy zachować cierpliwość i
- Należy słuchać uważnie małoletnich i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
- Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać małoletniego. Nie wolno krzyczeć na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa małoletnich.
- Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci.
- Podejmując decyzje dotyczące małoletniego, należy go o tym poinformować.
- Należy szanować prawo małoletniego do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie
od zasady poufności, aby chronić małoletniego, należy mu to jak najszybciej wyjaśnić. - Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z małoletnim na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku Można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
- Nie wolno zachowywać się w obecności małoletnich w sposób Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag
oraz wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
Działania z małoletnimi
- Należy unikać faworyzowania małoletnich.
- Nie wolno utrwalać wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
- Nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od małoletniego.
- Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec małoletniego lub jego rodziców/opiekunów. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym
istnienie takiej zależności i prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści różnych.
Kontakt fizyczny z małoletnim
Każde przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne.
- Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać nietykalności małoletniego.
- Nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity
lub - Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań.
- Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
Kontakty poza godzinami pracy
Kontakt z małoletnim powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
- Nie wolno zapraszać małoletnich do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.
- Właściwą formą komunikacji z małoletnimi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy w formie online są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
- Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli małoletni i ich rodzice/
opiekunowie są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji.
Załącznik nr 4
Procedury podejmowania interwencji
w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego
- Pracownik, po zidentyfikowaniu ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego przez pracownika, innego dorosłego, rodziców ucznia, innego małoletniego lub pozyskaniu takiej informacji od innych osób, rodziców, w tym rodziców małoletniego, niezwłocznie interweniuje i zatrzymuje krzywdzenie, następnie informuje o tym Dyrektora Szkoły, pedagoga, psychologa i wychowawcą oraz sporządza Notatkę służbową według wzoru
w Załączniku nr 5. - W związku z podejrzeniem ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego przez pracownika Dyrektor Ośrodka Kształcenia Zawodowego lub osoba wskazana przez Dyrektora niezwłocznie izoluje małoletniego od potencjalnego sprawcy, zawiadamia policję i podejmuje dodatkowe kroki jako pracodawca (zgodnie z Kodeksem Pracy
i ogólnymi przepisami prawa). - Małoletni zostaje otoczony opieką i wsparciem psychologa szkolnego, pedagoga
lub wychowawcy. - Dyrektor Szkoły lub osoba wskazana przez Dyrektora zawiadamia rodziców o incydencie, informuje o stanie małoletniego np. konieczności interwencji medycznej lub policji.
- Szkoła obejmuje małoletniego pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
- Po ustaleniu, że problem krzywdzenia nie wymaga sięgnięcia po środki represji karnej wobec rodziny i izolowania od niej małoletniego oraz, że nie zachodzi zagrożenie zdrowia lub życia małoletniego, Dyrektor Szkoły organizuje spotkanie z rodzicami małoletniego
w obecności psychologa i pracownika, który zgłosił incydent. Podczas spotkania zostają określone sposoby wsparcia i reagowania z uwagi na sytuację małoletniego. Ze spotkania sporządza się Kartę Interwencji według wzoru na końcu Załącznika. - W przypadku, gdy źródłem krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia są rodzice, Dyrektor Szkoły, jeżeli zachodzi taka potrzeba, po ocenie sytuacji, powiadamia niezwłocznie właściwe instytucje i organy (policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego, który wdraża procedurę Niebieskiej Karty).
- Psycholog we współpracy z zespołem nauczycieli specjalistów pracujących z małoletnim przygotowują propozycję objęcia go pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
- Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub odmawiają podjęcia działań proponowanych przez Szkołę, Dyrektor Szkoły składa niezwłocznie zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do policji, prokuratury lub wniosek o wgląd w sytuację małoletniego
do sądu rodzinnego, nawiązuje współpracę z pomocą społeczną oraz obejmuje go pomocą psychologiczno- pedagogiczną. - W przypadku przemocy rówieśniczej, innych zachowań ryzykownych ze strony małoletnich, pomocą psychologiczno- pedagogiczną i wsparciem należy objąć również uczniów będących jej inicjatorami, biorąc pod uwagę potrzebę współpracy w tym zakresie z instytucjami zewnętrznymi, w tym poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, a także uczniów, którzy byli ewentualnymi świadkami zdarzenia.
- W sytuacji, gdy rodzice małoletniego, będącego inicjatorem przemocy i innych zachowań ryzykownych powtarzających się, nie podejmują współpracy ze Szkołą, Dyrektor Szkoły, po ocenie stopnia zagrożenia, zawiadamia właściwe instytucje (policję, sąd rodzinny, pomoc społeczną).
Załącznik nr 5
Notatka służbowa
…………………………..
Miejscowość, data
- W dniu …………….. o ……………. miała miejsce sytuacja (opis sytuacji/zdarzenia, fakty, sprawcy, poszkodowani):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- W powyższej sytuacji (co zrobiono, kogo powiadomiono, inne działania):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Świadkiem/ami sytuacji/zdarzenia był/li (wymienić: imię, nazwisko, klasa, ):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Data sporządzenia notatki ……………. Notatkę sporządził/a:
Załącznik nr 6
Plan wsparcia małoletniego
- OPIS SYTUACJI DOMOWEJ I SZKOLNEJ MAŁOLETNIEGO, FUNKCJONOWANIA W GRUPIE RÓWIESNICZEJ
- ROZPOZNANE POTRZEB ROZWOJOWYCH I EDUKACYJNYCH
- CELE WSPRACIA/POMOCY
- DZIAŁANIA SŁUŻACE OSIAGNIĘCIU CELÓW WSPRACIA/POMOCY
- OSOBY ODPOIWIEDZIALNE ZA WDROŻENIE I MONITOROWANIE REALIZACJI PLANU
DATA …………………… PODPISY OSÓB SPORZĄDZAJĄCYCH PLAN
Załącznik nr 7
Wzór wniosku o wgląd w sytuację dziecka/rodziny
………………………………
miejscowość, data
Wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny
Sąd Rejonowy w …………………………….
Wydział Rodzinny i Nieletnich
adres sądu
Wnioskodawca: imię i nazwisko osoby zgłaszającej
adres osoby zgłaszającej
Uczestnicy postępowania: imiona i nazwiska rodziców
adres zamieszkania rodziny
rodzice małoletniego: imię i nazwisko dziecka
Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego…. (imię i nazwisko dziecka,
adres zamieszkania) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
Uzasadnienie
Tutaj należy opisać niepokojące sytuacje, co sprawiło, że zdecydowaliśmy się na podjęcie interwencji, dlaczego uważamy, że dobro dziecka jest zagrożone.
Można zamieścić informacje o osobach, które były/są świadkami niepokojących zdarzeń.
W związku z powyższym, wnoszę o wydanie odpowiednich zarządzeń w celu zabezpieczenia dobra małoletniego dziecka.
podpis składającego wniosek
Załącznik nr 8
Zasady bezpiecznego korzystania małoletnich z Internetu
- Na terenie Szkoły zabrania się korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych służących do przekazu informacji podczas zajęć edukacyjnych
i uroczystości szkolnych.
- Dopuszcza się używania urządzeń multimedialnych na zajęciach edukacyjnych, jeżeli wymaga tego tok zajęć lub program nauczania, za zgodą prowadzącego zajęcia.
- Dozwolone jest użycie telefonu komórkowego na zajęciach edukacyjnych w celu ratowania życia lub zdrowia.
- W razie niedozwolonego używania telefonu komórkowego lub innych urządzeń
elektronicznych mogą być zastosowane kary zgodnie ze Statutem Branżowej Szkoły I Stopnia Ośrodka Kształcenia Zawodowego „Profesja” w Radomiu.
- Szkoła zapewniając małoletnim dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
- Nauczyciele, pedagog i psycholog szkolny mają obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Wyznaczona przez Dyrektora Ośrodka Kształcenia Zawodowego „Profesja” osoba sprawdza, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści.